برای تعمیر . سرویس . فیش پرینتر . لیبل پرینتر . پرینتر حرارتی در اصفهان با شماره 09137869928 (طاهری) تماس بگیرید یا به صورت حضوری به آدرس درج شده در صفحه اطلاعات تماس مراجعه کنید.

تنوع فناوری های موجود برای چاپ بارکد می تواند بسیار زیاد باشد و پیچیده تر از این فناوری ها انتخاب گزینه مناسب از بین این موارد است.

چاپ در لحظه یا استفاده از برچسب های چاپ شده

کسب و کارهای زیادی هستند که از برچسب های چاپ شده در چاپخانه ها یا مجتمع های تایپ و تکثیر برای محصولات یا خدمات خود استفاده می کنند. برچسب‌های از پیش چاپ شده جاهایی مفید هستند که فقط به حجم کمی از برچسب‌های یکسان (یعنی داده‌های ثابت و غیر متغیر) نیاز باشد، و اغلب نمونه هایی از آنها را می توان به عنوان برچسب های رنگ وارنگ لوله بازکنی روی درب خانه ها پیدا کرد .

با این حال، شرکت های غیر از لوله بازکنی که با برچسب های از پیش چاپ شده کار خودشان را شروع کرده اند، به سرعت متوجه محدودیت های این مورد خواهند شد. در واقع این سبک علاوه بر این که سرعت و انعطاف کسب و کار را محدود می کند که دست و پای آنها را برای کنجاندن اطلاعات متغییر مثل تاریخ، نام مشتری، یا بارکد های پویا می بندد.

البته اگر کسی بخواهد این داده های متغییر هم در برچسب های عمده کنجانده می شوند اما همانطور که معلوم است هزینه تمام شده برای مشتری نهایی که احتمالا تازه شروع به کار کرده و مشکلات مالی و مجوزی متعددی دارد در طولانی مدت بسیار سرسام آور می شود. در کمال تعجب بسیاری از شرکت هایی که چاپ برچسب را بیرون سپاری می کنند یک جای خالی در زیر برجسب باز می کنند تا در صورت نیاز بتوانند به صورت دستی داده های متغییر خود را با خودکار یا مهر شماره زن وارد کنند. این نشان می دد که حتی این دسته از کسب و کار ها هم به سفارشی کردن برچسب ها نیاز دارند ولی از راه درست اقدام نمی کنند و نه تنها زحمت خودشان را بیشتر می کنند که با دستکاری در برچسب اعتبار آن را هم در چشم مشتریان از بین می برند.

در طرف مقابل اگر کاربر به این نتیجه رسید که میتواند خودش شخصا اقدام به چاپ برچسب های مورد نیازش کند، باز هم چیزی از پیچیدگی های کار کم نخواهد شد. مانند انتخاب میان انواع فناوری پرینتر و رسانه ها با در نظر گرفتن مکان یا محیط، شرایط و طول زمانی که قرار است این برچسب ها استفاده شوند همگی تاثیر مستقیمی بر خروجی کارخواهند داشت. برای کاربر لازم است که قبل از هرگونه اقدام عمده برای تهیه چاپگر یا رسانه های مورد نیاز برای چاپ با یک متخصص مشورت کند یا آنها را در تعداد کم آزمایش کند

افراد تازه کار اغلب به سمت فن آوری های آشنا (مانند چاپگرهای لیزری، چاپگرهای ماتریس نقطه ای یا چاپگرهای جوهر افشان) که امکان اتصال به شبکه دارند و بنابراین برای چاپ برچسب بارکد مناسب تلقی می شوند، جذب می شوند. در حالی که این چاپگرها فقط در برخی موارد کاربرد دارند و اغلب راه حل ایده آلی برای برچسب بارکد حرفه ای نیستند. این فناوری‌های سنتی سرعت و وضوح پایینی دارند و همچنین در چاپ برچسب‌های بادوام و پیوسته یا برچسب هایی با جنس های خاص مثل متال کاملا ناتوان هستند.

چاپ ماتریسی نقطه ای (دات ماتریکس)

فناوری ماتریس نقطه‌ای از یک چکش یا پین برای انتقال رنگدانه از یک ریبون به به لایه زیرین که هممممان کاغذ باشد استفاده می‌کند (شکل 1 را ببینید). اما به دلیل دقت کم در جایگذاری نقطه ها و وضوح پایین، این چاپگرها تقریباً برای بارکدینگ غیرقابل استفاده هستند.

مزایا

  • همه جا پیدا میشوند (مخصصا نمونه های دست دوم) و ارزان هستند
  • می توانند تقریباً بر روی هر نوع فرم، چک یا سند و فرم های پیوسته و چند نسخه (کاربن دار) چاپ کنند.
  • از ریبون آغشته به جوهر استفاده می کنند که هزینه کلی را کاهش می دهد.

معایب

  • بارکدهایی با چگالی کم تا متوسط ​​چاپ می کنند که ممکن است بعدا اسکن نتواند آنها را بخواند.
  • محدودیت ابعاد نقطه ها باعث ایجاد محدودیت در ایجاد کیو آرکدهای پیچیده می شود.
  • تمام شدن یا خشک شدن جوهر ریبون به مرور زمان می تواند تصویری تولید کند که برای اسکن کافی نیست و در نتیجه سرعت خواندن را پایین و نرخ خطا را بالا می برد.
  • برای استفاده مجدد از ریبون باید کیفیت بارکد خروجی به دقت و همواره بررسی شود.
  • اشباع جوهر به دلیل خرابی یا کثیفی هد یا ریبون می تواند محتوای بارکد را تغییر دهد.
  • برچسب های چاپ شده ددوام محدودی دارند و معمولاً نمی توانند برچسب های مقاوم در برابر مواد شیمیایی یا آب تولید کنند.
  • چاپ یک لیبل ممکن است لیبل های چاپ نشده زیادی را هدر دهد.
  • به هیچ وجه نمی تواند محتوای گرافیکی چاپ کند.
  • افزایش کیفیت باعث کاهش سرعت چاپ می شود.

چاپ جوهر افشان

چاپگرهای جوهر افشان عمدتاً برای چاپ کارتن یا بسته بندی محصولات و داده های قابل خواندن توسط انسان استفاده می شوند. چاپگرهای جوهر افشان جوهر را به صورت جریانی پیوسته روی سطح لیبل اسپری می کنند و می توانند تمام عرض چاپ را در یک زمان پوشش دهند (شکل 3 را ببینید). با این حال، چاپ جوهر افشان برای اکثر برنامه های بارکدینگ قابل قبول نیست.

مزایا

  • متاسفانه هیچ مزیت قابل گفتنی ندارد

معایب

  • چاپگرهای جوهرافشان اغلب بسیار کند هستند و شاید نتوانند روی برچب های براق با کیفیت چاپ کنند.برای اطمینان از خوب بودن کیفیت و جلوگیری از گرفتگی هِد نیاز به نظارت و نگهداری دائمی دارد.
  • برای چاپ بارکدهای پرتیراژ در کارخانه ها استفاده می شود اما برای موارد تکی یا حتی تعداد بالا ولی غیر صنعتی مناسب نیست.
  • دقت جایگذاری نقطه و چگالی/وضوح در بارکد به دلیل پاشیده شدن جوهر و حرکت مداوم سطوح محدود است.
  • بیشتر جوهرهای مورد استفاده با این فناوری مبتنی بر آب هستند و بنابراین در هنگام تماس با آب، آسیب می بینند. البته جوهرهای غیر از پایه آب هم هستند، اما پرینت این جوهرها اغلب براق می شوند و باعث می شود تا اسکنر نتواند به درستی آن را بخواند.
  • دستگاه های اسکن باید با دقت انتخاب شوند تا بتوان محتوای بچسب را به درستی اسکن کرد.

پرینتر لیزری

پرینتر لیزری بسیار شبیه به دستگاه فتوکپی عمل می کند. جریان های کنترل شده ای از یون ها را بر روی سطح یک درام چاپ پخش می کند و در نتیجه یک تصویر باردار ایجاد می کند. سپس تصویر باردار به طور انتخابی ذرات تونر را جذب می کند و تصویر را روی بستر کاغذ منتقل می کند. پس از انتقال تصویر به رسانه، گرما و فشار باعث می شود که تصویر به رسانه بچسبد.

مزایا

  • در تولید اسناد کاغذی ساده که نیاز به بارکد دارند خوب هستند
  • می توانند متن و گرافیک با کیفیت بالا را بر روی اسناد کاغذی چاپ کنند و در صورت عدم استفاده برای چاپ بارکد می توانند به عنوان چاپگر اسناد عمل کنند.
  • چگالی و وضوح بارکد نیز در پرینترهای لیزری بسیار بالا است، که منجر به یک کد قابل اسکن در تقریباً هر طول موجی با استفاده از اسکنر مادون قرمز می شود.

معایب

  • برای کسانی که کم مصرف هستند مناسب نیست و ممکن است برچب ها را اسراف کنند، زیرا نمی توانند برچسب های تکی مثلا 20 در 40 یا کوچک تولید کنند. برای اینکه چاپگر بتواند ورق را کنترل کند، معمولاً حداقل اندازه یک پاکت نامه کاغذ لازم است. مگر اینکه برچسب به بزرگی پاک باشد یا چندین برچسب به طور همزمان چاپ شود، در غیر اینصورت باقیمانده کاغذ هدر می رود.
  • کاغذ لیبل باید به دقت انتخاب شود تا مطمئن شد که چسب از زیر فشار و گرمای پرینتر سالم بیرون می آید، در غیر این صورت، چسب ممکن است روی مکانیزم های پرینتر بچسبد، یا باعث پیچیدن برچسب ها روی غلطک ها شود. به دلیل فشارهایی که در فرآیندهای پرینترهای لیزریبه رسانه وارد می شوند، برچسب چند لایه در بسیاری از مواد با این تکنیک سازگار نیستند و این مساله می تواند انتخاب های کاربر را محدود کند.
  • پودر استفاده شده در پرینترهای لیزری مستعد پوسته شدن و لکه شدن روی رسانه است و این طول عمر بارکد چاپ شده روی برچسب ها را کم می کند.
  • لیبل کاغذی چاپ شده دوام محدودی دارد. برای مثال، چاپگرهای لیزری نمی توانند برچسب ها و تصاویر مقاوم در برابر مواد شیمیایی یا آب تولید کنند.
  • هنگام چاپ بارکد به جای متن معمولی در پرینترهای لیزری، هزینه‌های نگهداری به شدت زیاد می شوند. در حالی که متن به طور کلی فقط به حدود 5 درصد پوشش تونر پودر روی کاغذ نیاز دارد، بارکد می تواند بیش از 30 درصد رسانه را پوشش دهد و همین ممکن است هزینه شارژ کارتریج و فرسودگی پرینتر را 6 برابر بیشتر از محتوای متنی کند.

چاپ حرارتی

پرکاربردترین فناوری‌ها برای چاپ بارکد شخصی، چاپ مستقیم حرارتی و انتقال حرارتی است. هر دو فناوری از هِد حرارتی برای ایجاد تصویر روی برچسب استفاده می کنند و برای همه انواع برچسب و محتوا مناسب هستند

دو نوع فناوری چاپ حرارتی برای چاپ بارکد وجود دارد، حرارتی مستقیم و انتقال حرارتی. در حالی که این فناوری ها تفاوت های مشخصی دارند، در هر دو مورد از گرما برای چاپ محتوا بر روی مدیا استفاده می شود. چاپ حرارتی مستقیم از رسانه‌های حساس به حرارت استفاده می‌کند که از نظر شیمیایی با حرارت تحریک می‌شوند و وقتی از زیر هِد حرارتی عبور می‌کنند سیاه می‌شوند. برعکس، چاپ انتقال حرارتی با گرم کردن یک ریبون آغشته به جوهر، تصاویری با ماندگاری طولانی بر روی مواد مختلف ایجاد می کند.

با خواندن تفاوت بین چاپ حرارتی مستقیم و انتقال حرارتی چیست؟، می‌توانید درباره چاپ حرارتی مستقیم و انتقال حرارتی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

ماتریس فناوری چاپ بارکد

فناوریکیفیت چاپخوانایی اسکنرهزینه نصب اولیههزینه نگهداری طولانی مدتضایعات مواد
دات ماتریکسمنصفانهکمکم/ متعادلمتعادل/ زیادزیاد
جوهرافشانمتعادلکم/ متعادلزیادمتعادل/ زیادزیاد
لیزریمتعادلمتعادلزیادمتعادل/ زیادزیاد
حرارتی مستقیممتعادل/ عالیمتعادل/ عالیمتعادل/ زیادکمکم
انتقال حرارتیعالیعالیمتعادل/ زیادکمکم

دیدگاهتان را بنویسید