استفاده از بارکد در فروشگاههای مواد غذایی پا گرفت و از آن زمان در دفاتر پزشکان، شرکتهای حقوقی، دفاتر پست، فروشگاههای خردهفروشی و موارد بسیار دیگری گسترش پیدا کرد. بارکدینگ و فناوری های مرتبط با آن بیش از 40 سال است که در شرکت های تولیدی برای عملیات حمل و نقل، انبارداری، حسابداری و خدمات مشتری، حضور و غیاب، یا تحویل بسته استفاده می شوند.
در همه این برنامه ها، انگیزه شروع بارکدینگ یکسان است: بهبود مدیریت داده ها و دسترسی سریع تر به نتیجه و کاهش هزینه ها.
در دهههای 1970 و 1980، افزایش استفاده از رایانه در شرکتهای تجاری و صنعتی نیاز به بهبود جمعآوری دادهها را افزایش داد. شرکتها ارتشی از متخصصان ورود اطلاعات را استخدام کردند که وظیفه وارد کردن اطلاعات تکراری به پایانههای شبکه را داشتند.
در دهه 1990، این نیاز به گزارش فوری و دقیق با سیستم های تولید، انبارداری و توزیع به صورت یکپارچه ادغام شد تا جایی که امروزه بسیاری از کارهای ورود اطلاعات دستی با سیستم های بارکد کاملا خودکار جایگزین شده اند.
پذیرش گسترده بارکد در چهار دهه گذشته منجر به توسعه استانداردهای صنعتی متعددی توسط گروههای صنعتی بزرگ، مانند AIAG (خودرو)، EIA (الکترونیک)، HIBCC (مراقبتهای بهداشتی) و HAZMAT (شیمیایی) شده است. چنین استانداردهایی انطباق جهانی و شناسایی آسان محمولههای محصول را در میان شرکای تجاری در زنجیره تامین تضمین میکنند و همچنین تضمین میکنند که محصول (مانند مواد شیمیایی خطرناک) برای جلوگیری از آسیب یا تلفات جانی به درستی استفاده میشود.
برنامه های کاربردی بارکد
بارکدها را می توان در بازارهای مختلف و در تعدادی از برنامه ها استفاده کرد.
کوپن های موبایلی
خریداران بیشتر کاربلد امروزی انتظار دارند تخفیف هایی را به صورت آنلاین به شکل کوپن در موبایل خود به دست بیاورند که در فروشگاه های مقصد توسط ابزارهای خوانش بارکد قابل خاوندن و استفاده باشند.
کدهای وفاداری در تلفن همراه
استفاده از کلاب های وفاداری موبایلی توسط خردهفروشی های بزرگ، رستورانها و هتلها به طور فزایندهای به مشتریان این امکان را میدهند که برای ثبت و ردیابی خریدها از طریق یک برنامه تلفن همراه و دریافت پاداش برای وفاداریشان، اقدام کنند. البته این روند بیشتر در داخل همان برنامه موبایلی پیگیری می شود، اما اگر کاهی اوقات نیاز به استفاده از جوایز در ماکن های فیزیکی باشد، میتوان کد را با استفاده از یک اسکنر از روی صفحه تلفن هوشمند کاربر برداشت کرد.
پرداخت از تلفن همراه
برخی از فروشگاه ها به مشتریان این امکان را می دهند که کارت هدیه خود را در برنامه تلفن همراه خود آپلود کنند و سپس از آن کارت به عنوان راهی برای پرداخت استفاده کنند. اغلب اوقات، این نوع پرداخت موبایلی به عنوان یک قسمت از برنامه های وفاداری هستند.
ضبط بارکد چندگانه (چند کد)
برخی از موقعیتها نیاز به توانایی گرفتن چندین نوع بارکد در یک لحظه و به طور همزمان پر کردن یک پایگاه داده با اطلاعات را دارند. به عنوان مثال، خرده فروشان می توانند اطلاعات UPC، تاریخ ساخت و شماره سریال را یکجا از یک کالا استخراج کنند تا سرعت کار بیشتر شود.
تصاویر و امضاها
سناریوهای خاصی وجود دارد که در آن یک خرده فروش می تواند از یک تصویرگر دوبعدی برای گرفتن عکس از یک کالا، یک شخص، یک سند یا یک امضا استفاده کند.
تشخیص کاراکتر نوری (OCR)
کسبوکارهایی که فاکتورهایی به نام و شماره حساب مشتری با فونتهای OCR دارند، مانند OCR-A و OCR-B، میتوانند از تصویرگرها برای رمزگشایی و پر کردن اطلاعات از روی کاغذ در یک برنامه کامپیوتری استفاده کنند.
تحلیل کارت ملی
بسیاری از کارت های شناسایی حاوی یک بارکد PDF417 هستند که اطلاعات شناسایی شخصی در قسمت جلوی آن نوشته شده است. با یک نرمافزار تجزیه ، خردهفروشان میتوانند از این اطلاعات برای پر کردن خودکار فرمها مورد نیاز خود استفاده کنند.
شناسه بیمار
یک بارکد دوبعدی روی مچ بند بیماران چاپ می شود و قبل از هر تغییر در وضعیت بیمار یا عملی جراجی، اطلاعات بیمار با وضعیت آن به صورت یکجا ثبت می شوند.
ظرف نمونه
ظرف نگهداری نمونه بدون اسم و تنها با برچسب بارکد ساخته شده در سیستم با استفاده از اطلاعات بیمار در پایگاه داده نگهداری می شوند و در موقع نیاز هم این اطلاعات با اسکن بارکد فراخوانی خواهند شد.
تجویز دارو
یک مسئول دارو بارکد روی مچ بند را اسکن می کند و سپس دارو را طبق نسخه تجویز شده در پایگاه داده تحویل وی می دهد.
ردیابی
یک بارکد دوبعدی در طول فرآیند تولید بر روی محصولات قرار می گیرد تا آن قطعه را بتوان در تمام مراحل تولید تا خروج از کاخانه شناسایی کرد.
کار در حال انجام (WIP)
بارکدها بر روی کالاهای نیمه ساخته قرار می گیرند تا تمام مواد و محصولات نیمه تمام شده را در مراحل مختلف فرآیند تولید ردیابی کنند. WIP شامل موجودی مواد اولیه در شروع چرخه تولید و موجودی محصولات نهایی در پایان چرخه تولید نمی شود.
حمل و نقل
برچسبهای حمل و نقل از بارکدهای دوبعدی استفاده میکنند که حاوی اطلاعات بیشتری هستند و امکان جمعآوری بهتر دادهها را فراهم میکنند. به عنوان مثال، PDF417 می تواند بسیاری از نقاط داده مانند شماره قطعه، محل کارخانه، تعداد قطعه، وزن، تاریخ بسته بندی، تجدید نظر و کمیت های دیگر را در خود جای دهد. برچسبهای حملونقل ممکن است از ترکیبی از بارکدهای 1 بعدی و دو بعدی استفاده کنند.
منبع: zebra.com