برای تعمیر و سرویس پروژکتورهای اپسون Epson در اصفهان با شماره همراه 09137869928 (طاهری) تماس بگیرید یا به صورت حضوری به آدرس درج شده در صفحه اطلاعات تماس مراجعه کنید.

کسانی که حتی یک بار برای دیدن فیلم به سینما رفته اند، حتما ابعاد بزرگ تصویر بر روی پرده سینما برایشان جذاب بوده است. جالبتر اینجاست که همه می توانند با هزینه یک تلوزیون معمولی، سینمای شخصی البته نه با آن ابعاد در خانه خود داشته باشند.

تلویزیون‌ و فناوری آن در چند دهه اخیر از مرز محبوبیت گذشته و حالا به قسمتی جدایی ناپذیر از همه خانه ها تبدیل شده است، اما پروژکتورها در حال حاضر در مسیر محبوبیت هستند. پروژکتورها معمولا قابل حمل، مقرون به صرفه و در بعضی مدل ها مخصوصا چینی مجهز به سیستم عامل و همه کاره هستند. با این حال، هر دوی پروژکتور و تلویزیون مزایا و معایبی دارند و برای انتخاب مناسب لازم است تا تفاوت بین این دو را درک کنیم.

تفاوت های واضحی بین یک پروژکتور و تلویزیون وجود دارند. این تفاوت ها به چند جنبه کلیدی خلاصه می شود: کیفیت تصویر، تنظیمات، صدا، عملکرد، قابلیت حمل و قیمت.

تفاوت های اصلی بین پروژکتور و تلویزیون

در زیر با جزئیات به بررسی هر یک از این جنبه ها می پردازم.

کیفیت تصویر

کیفیت یک تصویر دیجیتالی با وضوح و اندازه آن مشخص می شود. تلویزیون و پروژکتورها تا رزولوشن 4K پشتیبانی می کنند و مردم معمولا به اعداد بیشتر اهمیت زیادی می دهند.

تلویزیون یک اندازه تصویر ثابت را بدون توجه به وضوح آن، نمایش می دهد. یعنی تلوزیون تصاویر کم کیفیت را تا جایی کش می آورد تا گوشه های صفحه نمایش را پر کند. برعکس، با یک پروژکتور می توان اندازه تصاویر را تغییر داد تا لازم نباشد وضوح را فدای ابعاد کرد. در واقع تا زمانی که فوکوس یا شفافیت تصویر حفظ شود، می توان وضوح تصویر را با تنظیم اندازه تغییر داد. هر چه تصویر بزرگتر شود، تارتر می شود.

می‌توان از ویژگی تغییر اندازه تصویر در پروژکتور سوء استفاده کرد. مثلا، اگر پروژکتور شما تا رزولوشن 720p پشتیبانی می‌کند، می توان فیلم های 480P را بدون افت کیفیت با آن پخش کرد و اگر پروژکتور شما 4K است، می توان فیلم های 720P را بدون افت کیفیت و با ابعاد خیلی بزرگتری پخش کرد.

علاوه بر وضوح و اندازه تصویر، سطحی که قرار است تصویر پروژکتور روی آن پخش شود هم خیلی مهم است. در حالت ایده آل باید پرده نمایش داشته باشید اما اگر هم نداشتید باید دیواری را انتخاب کنید که صاف است و رنگ آن بیشترین بازتاب نور را دارد. به جز این، محیط هم باید کاملا تاریک باشد. البته کاملا که نه ولی هرچه شدت نور محیط کمتر باشد نور خروجی از پروژکتور بیشتر به چشم می آید.

راه اندازی

راه اندازی تلویزیون ها بسیار راحت است و فقط جابجا کردن آنها مخصوصا در ابعاد مثلا 60 اینچی می تواند شخص را به راحتی کمری کند. به غیر از این وقتی تلویزیون مورد علاقه خود را انتخاب و خرید کردید فقط کافی است تا آن را روی میز یا روی دیوار قرار دهید و روشن کنید.

بر خلاف تصور رایج، راه اندازی پروژکتورها هم سختی خاصی ندارد مگر اینکه بخواهید پروژکتور را روی سقف وصل کنید و برای پخش تصویر هم پرده نصب کنید که به وقت بیشتری برای سوراخ کاری و پیچ کردن وسیله ها نیاز است. البته برای وصل کردن تلویزیون روی دیوار هم تقریبا باید همین سختی ها را کشید. بعد از آن باید چند دقیقه ای را صرف تنظیم کردن وضوح و ابعاد تصویر کنید و دیگر باقی کار ها مثل روشن کردن تلوزیون راحت است.

صدا

در مورد صدا باید گفت که همه تلوزیون ها بدون استثناء بلندگوی معمولا باکیفیت یا حداقل قابل قبول دارند ولی بیشتر پروژکتورها از این ویژگی محرومند و شما مجبور هستید که برای صدا به ساندبار یا بلندگوی خارجی مجهز به آمپلی فایر متوسل شوید. ولی همانطور که گفتم بعضی از برندها و مدل های پروژکتور هم هستند که بلندگوی داخلی خوبی دارند.

کاربرد

در حالی که تلوزیون ها از زمانی که تنها یک جعبه قرمز بالای طاقچه با تصاویر خاکستری بودند تا امروز در خانه های ما هستند، پروژکتور تازه دارد از مصارف تجاری و اداری خارج می شود و با کیفیت 4K به خانه های مردم می رود.

نکته ی مهم اینجاست که (شاید قبلا گفته باشم) ابعاد تلوزیون ثابت است و شما نمی توانید هروقت که مهمان داشتی گوشه های آن را بکشی تا آن شوهر عمه ای که آخر سالن نشته هم بتواند 20:30 ببیند. اما خروجی پروژکتور حتی در نمونه های اقتصادی شاید تا 100 اینچ هم بزرگ شود (البته احتمال افت کیفیت هست) و دیگر نیازی نیست تا چینش مهمان ها در خانه مخصوصا جایگاه شوهر عمه تغییری بکند.

قابل حمل بودن

معمولا تلوزیون را روی دیوار یا میز تلویزیون قرار می دهند و ممکن است سالها همان جا بماند تا زمانی که چیدمان اتاق نشیمن تغییر کند. اما پروژکتورها سبک و کوچک هستند و به راحتی می توان آن را زیر بغل گذاشت و به اتاق دیگری برد. علاوه بر این، اگر یک پروژکتور جنس خوب آنقدر بزرگ باشد که نتوان به راحتی آن را جابجا کرد، هنوز نمونه های شارژی و کوچک زیادی در بازار هستند که تصویر 100 اینچی تولید کنند.

قیمت

کم کم قیمت پروژکتور و تلویزیون ها با هم یکی می شوند. مثلا شما می توانید با پول یک تلویزیون کوچک 20 اینچی یک پروژکتور بخرید. اما پروژکتور هرچقدر هم که ارزان و بی کیفیت باشد، حداقل می تواند 100 اینچ تصویر بسازد که اگر با نور بسیار کم، دیوار یا پرده نمایش خوب و پخش کننده ی صدای با کیفیت ترکیب شود، فقط به یک فیلم خوب نیاز دارد.

بعد از این اگر کمی سر کیسه بیشتر شل بشود می توان سراغ پروژکتورهای میان رده با مزیت های خاصی مثل تصویر بزرگ، کاملا فوکوس و پرنور رفت که حتی در نور روز هم به وضوح قابل دیدن باشد.

در نهایت، وقتی صحبت از پروژکتورهای سطح بالا، مثل پروژکتورهای 4K می شود، هزینه خیلی زیادی به جیب مشتری تحمیل خواهد شد، اما ارزشش را دارد. پروژکتورها به انواع مختلفی مانند پروژکتورهای پرتاب کوتاه یا بلند دسته بندی می شوند. در نتیجه اگر چه در هزینه های کم و متوسط شاید بتوان گفت که تلویزیون کیفیت و پایداری بیشتری دارد اما برای ابعاد بزرگ و رقم های بالا هیچ رقیبی برای پروژکتور وجود نخواهد داشت.

مزایا و معایب

پروژکتور

پروژکتور فناوری جذاب و مقرون به صرفه است که می تواند ابعاد تصویر بزرگی تولید کند اما هزینه تعمیر و نگهداری بالایی دارد و در خیلی از موارد روشنایی و کیفیت صدای ضعیف تری نسبت به تلوزیون تولید می کند.

خوبی ها

  •  صفحه نمایش قابل تنظیم: در این مورد دست کاربر در انتخاب ابعاد صفحه نمایش باز است و تنها کاری که باید انجام دهد تغییر فاصله دستگاه از دیوار یا پرده است.
  • مقرون به صرفه: پروژکتورها معمولا در مقایسه با تلویزیون های HD ارزان تر هستند. مثلا، یک تلویزیون بیش از 100 اینچ بسیار گرانتر از پروژکتوری است که همان صفحه نمایش را ارائه می دهد.
  • تجربه همه جانبه: اندازه نمایشگر بزرگ پروژکتور در کنار روشنایی درکل کم آن، مخصوصا برای دیدن فیلم های سینمایی در تاریکی شب بسیار عالی می شود.
  • قابل حمل: جابجایی پروژکتور در مقایسه با تلویزیون آسان تر است.

بدی ها

  • روشنایی کم: پروژکتورهای ارزان قیمت و اقتصادی معمولا روشنایی خیلی کمی دارند که در نور روز یک نقطه ضعف خیلی بزرگ به حساب می آید.
  • هزینه نگهداری تقریبا همه پروژکتورها وسیله های بسیار مکانیکی هستنند که برخلاف تلویزیون که کاملا الکترونیکی است بیشتر خراب می شود. به خاطر حرارتی که لامپ یا منابع نوری جدید ایجاد می کنند گردش هوای زیادی برای خنک کردن وسیله لازم است و همین باعث می شود تا گرد و غبار به مرور باعث آسیب یا اختلال در عملکرد دستگاه شود. درضمن لامپ یا ال ای دی یا در مدل های جدید لیزر همگی عمر مفید دارند و بعد از مقدار ساعت مشخصی کار کردن می سوزند و باید تعویض شوند.
  • صدای بی کیفیت: خیلی از پروژکتورها بلندگوی داخلی دارند اما کیفیت صدای خوبی ندارد، و صادقانه بگویم، با صفحه نمایشی به این بزرگی، حتما یک سینمای خانگی هم لازم دارید.

تلویزیون

تلوزیون ها به دلیل شدت نور زیاد، صدای با کیفیت و اینکه می تواند همیشه روشن باشد (مخصوصا در خانه ای که بچه هست) رقیب جدی ویدیو پروژکتور است.

خوبی ها

  • استفاده 24 ساعته: چه روز باشد و چه نیمه شب، می‌توانید بیشترین استفاده را از صفحه تلویزیون ببرید. نور محیط، نورهای اتاق شما یا هر نور دیگری بر کیفیت نمایشگر تأثیرخاصی ندارند.
  • صدای با کیفیت: بلندگوهای داخلی تلویزیون کیفیت بسیار بهتری نسبت به پروژکتور دارند.

بدی ها

  • نمایشگر کوچکتر: تلویزیون ها معمولا نمایشگر کوچکتری نسبت به ویدیو پروژکتور دارند، اما به دلیل کیفیت تصویر بالا، قیمت بالاتری هم دارند. مثلا، تلویزیون 100 اینچی هم کمیاب است و هم دست نیافتنی.
  • جابجایی دشوار: فرض کنید در حال تزئین خانه هستید و می خواهید در اطراف تلویزیون حرکت کنید، اما این کار سخت است چون تلویزیون برخلاف پروژکتور، زیر بغل جا نمی شود..

سوال های متداول

آیا پروژکتور به اندازه تلویزیون دوام می آورد؟

یک پروژکتور معمولی به اندازه یک تلویزیون (یا حتی بیشتر) کار می کند. اما اگر یک پروژکتور لامپی دارید، باید هر چند وقت یکبار لامپ آن را تعویض کنید.

آیا می توان از پروژکتور برای تماشای شبکه خبر استفاده کرد؟

بله، می توان از پروژکتور برای تماشای کانال های تلویزیون استفاده کرد.فقط طول عمر لامپ‌ پروژکتور محدود است و شاید مجبور شوید آن را زود به زود تعویض کنید.

آیا می توان از پروژکتور به عنوان تلویزیون هوشمند استفاده کنید؟

درواقع هرچیزی که خروجی HDMI داشته باشد می تواند به پروژکتور وصل شود(مثل اندروید باکس) و بعضی از مدل ها و برند ها هستند که از سیستم عامل اندروید داخلی استفاده می کنند.

آیا پروژکتور برق زیادی مصرف می کنند؟

بستگی دارد. به طور متوسط، خیلی از پروژکتورها بین 150 تا 800 وات در ساعت برق مصرف می کنند.

بدی های تلویزیون 4K چیست؟

اگرچه یک تلویزیون 4K تصاویر خیلی واضحی را نشان می دهد، اما این به شرطی است که محتوا هم کیفیت 4K داشته باشد. اگر نه فقط تصویر را کش می آورد و آن را اصطلاحا پیکسلی می کند.

یک پروژکتور چقدر می تواند به طور مداوم کار کند؟

اگر پروژکتور لامپی باشد، معمولاً 1500 تا 2000 ساعت عمر می کند و لامپ های جدیدتر ممکن است تا 5000 ساعت هم دوام بیاورند. پروژکتورهای لیزری و LED هم معمولاً 20000 ساعت دوام می آورند.

خلاصه

خوب، این هم یک راهنمای کامل برای مقایسه تک به تک جنبه های یک پروژکتور و تلویزیون.

در حالی که چند سال پیش، هزینه مانع می شد تا شخصی بخواهد به جای تلوزیون، پروژکتور بخرد، این روزها با وجود تنوع برند، امکانات، کیفیت و قیمت ها در بازار شاید پروژکتور انتخاب اول نباشد اما شانس زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید