بزرگترین مشکل پرینترهای قدیمی تا اواسط سال 2000 کابل های فراوانی آنها بود که از پشت میز سرازیر می شدند, کابل هایی که به هیچ وجه معمولی و قابل تحمل نبودند. مرتب کردن این همه کابل طولانی و ضخیم، مثل کابل های سریال یا پارالل مثل مرتب کردن یک انباری قدیمی و شلوغ بود. اما خوشبختانه فناوری پرینت بی سیم توانست تا حد زیادی به این دوره عجیب و غریب پایان دهد.

با فن آوری پرینت بی سیم، شما می توانید اسناد خود را به را از سراسر اتاق یا طرف دیگر خانه به پرینتر ارسال کنید. از مزایای دیگر فناوری بی سیم این است که به یک اتصال دائمی کابل نیاز ندارید و حتی بعضی اوقات برای پرینت گرفتن به لپتاپ یا رایانه هم احتیاجی نیست. بنابراین به سادگی می توان اسناد را از طریق تبلت یا گوشی هوشمند اسکن و از همان جا کپی یا پرینت گرفت.

این می تواند تغییر بزرگی در زندگی افرادی که معمولا با پرینتر سر و کار دارند به وجود آورد. افرادی که در گذشته برای کارخود باید تمام روز را در کنار پرینتر و متصل به آن سر می کردند. حتی زمانی که لپ تاپ هم توانست جای رایانه های رومیزی را بگیرد, باز هم این دسته از کاربران مجبور بودند تا قبل از تصمیم برای پرینت گرفتن به پست میز پرینتر خود رفته و یک کابل را متصل کنند.

امروزه راه های متعددی برای پرینت با کابل های کمتر وجود دارد و شما حتی برای حذف سیم های اضافه به پرینترهای جدید نیازی ندارید. به عنوان مثال، اگر یک کامپیوتری دارید که همیشه به پرینتر متصل است، و همچنین یک روتر بی سیم، در نتیجه می توانید پرینتر خود را به سادگی در شبکه بی سیم به اشتراک بگذارید. کامپیوترهای دیگری که به این شبکه Wi-Fi متصل می شوند، می توانند درایور پرینتر را نصب کرده و از طریق روتر پرینت کنند. اما در این حالت اگر کامپیوتری که پرینتر به آن متصل است خاموش شود، تمام این کار ها بی اثر می شوند.

همچنین اگر روی مودم روتر یک پورت USB مجزا باشد، می توانید پرینتر خود را به طور مستقیم به روتر وصل کنید که با وجود تنظمات کمتر می تواند ساده ترین راه برای اتصال بی سیم پرینتر به دستگاه های دیگر باشد.

البته باید درنظر گرفت که تهیه مودم روترهای مجهز به درگاه USB می تواند هزینه داشته باشد و در نتیجه خریدن یک وسیله گران قیمت برای اتصال به پرینتر کمی غیر منطقی به نظر می رسد. وسیله دیگری که می توان به عنوان جایگزین استفاده کرد پرینتر سرور است, که در واقع روترهایی ارزان و جمع و جور هستند و امکان اتصال مستقیم پرینتر را برای ارسال و دریافت داده ها به صورت بیسم فراهم می کنند.

البته، شما می توانید تمام این سختی ها را کنار گذاشته و با پرداخت پول بیشتر تنها یک پرینتر جدید خریداری کنید که درون خود به صورت یکپارچه WiFi یا بلوتوث داشته باشد.

درک این مساله که بیش از یک فناوری بی سیم وجود دارد بسیار مهم است.

بعضی از پرینتر ها با فناروی بی سیم وای-فای کار می کنند، در حالی که برخی دیگر از اتصال بلوتوث یا مادون قرمز استفاده می کنند. اما نسخه محبوب تر همان فناوری Wi-Fi است، که برای یک خانه معمولی یا شرکت کوچک کافی بوده و ظرفیت کافی برای پرینت اسناد بزرگ بدون افت سرعت شبکه را دارد.

در بسیاری از برندها مانند اچ پی یا اپسون اتصال پرینتر به کامپیوتر از طریق Wi-Fi بسیار ساده است و نیازی به تنظیمات اضافه برای پیکربندی پرینتر وجود ندارد. تنها لازم است تا یک کابل USB را به پرینتر و کامپیوتر وصل و مراحل نصب را بر روی سیستم عامل دنبال کنید. سپس می توانید کابل را جدا کرده و از قابلیت های پرینت بی سیم لذت ببرید.

اما در برخی موارد، این فرایند بسیار دشوارتر از آن است که باید باشد. چون هر برندی با ایجاد کمی تغییر در نصب و پیکربندی پرینتر می تواند کاربر نهایی را از فناوری بی سیم و مزیت های آن نا امید کند.

برای شروع، اگر شما قصد دارید تا یک پرینتر بی سیم را راه اندازی کنید، باید نام شبکه (SSID) و رمز عبور آن را داشته باشید. در صورتی که اطلاعات گفته شده را نداشتید لازم است تا آن را از تنظیمات مودم به دست آورید. البته در برنامه نصاب پرینترهای HP می توان تنظیمات مودم را به راحتی از روی تنظیمات کامپیوتر متصل به مودم کپی کرد. در این مرحله دانستن پروتکل امنیتی (مانند WEP یا WPA2) بر روی رمز مودم هم در شبکه ای که از آن استفاده می کنید اهمیت دارد.

هر دستگاه در یک شبکه همچنین دارای یک آدرس MAC است و اگر قبلا تنظیمات امنیتی شبکه را فقط برای دسترسی به آدرسهای خاص انجام دادید، باید آدرس MAC پرینتر خود را به صورت دستی به آن اضافه کنید. در غیر این صورت قادر به اتصال به شبکه نخواهد بود.

اگر همه اطلاعات مورد نیاز را داشته باشید، مراحل نصب و راه اندازی یک پرینتر بی سیم می تواند آسان و قابل اطمینان باشد. حتی این سادگی برای پرینتر هایی که از قابلیت WiFi Direct یا پرینت مستقیم بی سیم پشتیبانی می کند بیشتر هم می شود. فناوری پرینت مستقیم بی سیم می تواند دستگاههای مجهز به قابلیت وای فای را به طور مستقیم و بدون نیاز به مودم روتر به یکدیگر وصل کند.

اگر پرینتر شما دارای قابلیت WiFi Direct باشد، می توانید این ویژگی را فعال و پرینتر را از لیست شبکه های بی سیم در سیستم عامل انتخاب کنید. سپس کد PIN یا رمز عبور را وارد و به آن متصل شوید. بعد از انجام این مراحل تنها لازم است تا دستورات پرینت را به پرینتر ارسال نمایید.

NFC یکی دیگر از تکنولوژی های بی سیم است که توسط پرینترهای جدیدتر و برخی از دستگاه های اندروید پشتیبانی می شود. برای استفاده از قابلیت NFC، لازم است تا دستگاه خود را به نقطه NFC روی بدنه پرینتر نزدیک کرده و سپس دستور پرینت را ارسال کنید. اما معمولا، عملکرد و کیفیت NFC به این خاطر که هنوز به عنوان یک استاندار جهانی شناخته نشده در پرینترهای مختلف متفاوت است و هر برندی نحوه اتصال خود را بر روی دستگاهش پیاده سازی می کند.

پروتکل های ارتباطات بیسیم تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و این تفاوت می تواند اتصال دستگاه های جدید به هم را سخت تر از قبل کند. حتی در بعضی موارد پرینتر و گوشی موبایل امکان اتصال به یکدیگر را به دلیل درک متفاوت از این فناوری ندارند. مانند برخی از گوشی های سامسونگ که رمز WiFi Direct پرینترهای HP را به دلیل طول کوتاه کلمات قبول نمی کنند.

نقاط ضعف دیگری هم در این فناوری ها وجود دارند. به عنوان مثال، اگر دستگاه شما از سیستم عامل اندروید گوگل استفاده کند، به احتمال زیاد مجبورید از یک برنامه مجزا برای ارسال پرینت استفاده کنید. بسیاری از تولید کنندگان برنامه هایی را به طور خاص برای پرینترهای خود طراحی می کنند. شما باید این برنامه را دانلود و نصب کنید و سپس از آن برای انتخاب فایل هایی که می خواهید پرینت کنید استفاده نمایید. این روش مخصوصا اگر از چندین پرینتر با برند های مختلف استفاده کنید می تواند سردرگم کننده باشد.

همچنین برنامه های دیگری هم مانند Mopria Print Service و PrinterShare Print Service
برای دستگاه های اندرویدی وجود دارند. با این حال، هر کدام به روش خود کار می کنند و برای کار کردن با این نرم افزار ها لازم است تا کمی وقت صرف کرده و ساختار آنها را یاد بگیرید. شما همچنین می توانید از طریق یک سرویس پرینت ابری مانند Google Cloud نیز برای ارسال پرینت های خود به پرینتر استفاده کنید.

در این میان روش های پرینت بی سیم استاندارد شده ای هم وجود دارند که یکی از آنها برنامه AirPrint از کمپانی اپل است. با استفاده از AirPrint، می توان مستقیما از هر برنامه ای به بیش از 1000 مدل پرینتر دستور پرینت ارسال کرد. البته این برنامه هم برای اتصال به پرینتر نیاز به قرار گرفتن مودم روتر در میانه دو دستگاه دارد.

با توجه به تمام گزینه های مختلف برای پرینت بی سیم، جای تعجب نیست که این پرینترها گاهی اوقات سخت تر از برادران سیمی خود پیکربندی می شوند و در نتیجه عیب یابی یک شبکه بی سیم می تواند از عهده کاربر عادی خارج شود.

بعلاوه اگر پرینتر شما به درستی به شبکه بی سیم متصل شود باز هم نگرانی های دیگر مانند سرعت و امنیت وجود دارند. به طور معمول، یک پرینتر متصل به شبکه WiFi، نمی تواند سرعت شبکه را کاهش دهد. اما اگر تعداد دستگاه های متصل به شبکه زیاد شدند و پرونده های حجیم به پرینتر ها ارسال شد، کاهش سرعت شبکه دور از انتظار نخواهد بود.

در بحث امنیت شبکه نیز مشکل عمده ای از جانب پرینترها وجود ندارد. اکثر پرینترها حافظه داخلی زیادی ندارند، و بنابراین برای ویروس ها و سایر نرم افزارهای مخرب اهداف مطلوبی نیستند. با این حال، اگر یک ویروس به رایانه حمله کند، می تواند از پرینتر را برای پرینت اسناد هرز برنامه ریزی کرده و از این نظر یک زیان مالی به شما برای شارژ کارتریج یا کارتریج ها وارد نماید.

کابل ها مثل زنجیری هستند که کامپیوتر شما را به یک پرینتر متصل می کند و همیشه هم بد نیستند. پرینترهای سیمی در اغلب موارد بسیار ساده و بی دردسر کار می کنند. تنها کافیست تا کابل را به دو دستگاه متصل کنید، چند دستورالعمل روی صفحه را دنبال و سپس دستور پرینت را ارسال کنید. از طرف دیگر،به نظر می رسد که کار با پرینترهای بیسیم به دلیل پیچیدگی های فناوری به مراتب دشوار تر بوده و خرابی بیشتری به همراه دارند.

فناوری پرینترهای بی سیم قطعا جدید نیستند، اما هنوز جای زیادی برای کار کردن بر روی آنها وجود دارد. تکامل سریع دستگاه های بی سیم و فن آوری های تلفن همراه باعث می شوند تا تولید کنندگان و توسعه دهندگان نرم افزار هر روز طرح های جدید تری ارائه کنند. با این حال، هنگامی که شما لذت پرینت بدون محدودیت را ترجربه کرده باشید، هرگز به زنجیر پرینترهای سیمی باز نخواهید گشت.

منبع: howstuffworks

دیدگاهتان را بنویسید