برای شارژ کارتریج لیزری . جوهری . سیاه و سفید . رنگی در اصفهان با شماره 09137869928 (طاهری) تماس بگیرید یا به صورت حضوری به آدرس درج شده در صفحه اطلاعات تماس مراجعه کنید.

تونر پودریست که در پرینترهای لیزری و دستگاه های فتوکپی به منظور پرینت متن و عکس بر روی کاغذ استفاده می شود. در طرح های اولیه, این پودر مخلوطی از کربن, اکسید آهن و قند بود که بعدها به منظور افزایش کیفیت و کارایی بیشتر به مخلوط ذرات کربن و پلیمر تغییر یافت تا به راحتی بعد از قرار گرفتن بر روی کاغذ به وسیله حرارت دستگاه ذوب و به درون آن فرو رود.

در دستگاه های اولیه, تونرهای کم هزینه توسط کاربران عادی از بطری های بسته بندی به داخل دستگاه ریخته می شد, اما دستگاه های امروزی به وسیله یک کارتریج مهر و موم شده حاوی تونر و چند قطعه کاربردی دیگر تغذیه می شوند.

کارتریج های لیزری مدرن امروزی که در پرینتر و دستگاه های کپی رنگی استفاده می شوند بر اساس استاندارد رنگی CMYK شامل رنگ های فیروزه ای, بنفش, زرد و سیاه طراحی شده اند.

پلیمر های مورد استفاده در پودر های لیزری اکثرا از موادی مانند styrene acrylate copolymer, polyester resin, styrene butadiene copolymer و مواد مشابه بوده, اما به طور کلی می تواند برای هر تولید کننده و حتی پرینتر متفاوت باشد. این تفاوت در اکثر فرمول های مورد استفاده معمولا نقطه ذوب و اندازه ذرات پودر را شامل می شود.

در ابتدا اندازه ذرات پودر به طور میانگین ۱۴ تا ۱۶ میکرومتر یا بیشتر بود که بعدها به منظور بهبود کیفیت تصاویر و متن ها کاهش یافت و به ۸ تا ۱۰ میکرومتر برای چاپ ۶۰۰ نقطه در اینچ بر روی کاغذ رسید. به طور کلی کیفیت پرینت بر روی کاغذ بدون در نظر گرفتن ویژگی های کاغذ رابطه مستقیم با اندازه پودر دارد.

به طور سنتی پودر از ترکیب عناصر ریز شده به وسیله دستگاه جت هوا به وجود می آید. این فرایند باعث ایجاد دانه های پودر با اندازه های متفاوت و اشکال غیر کروی می شود, اما به تازگی برای افزایش کیفیت پرینت بعضی از شرکت ها مواد تونر را از ذرات ملکولی در شرایط آزمایشگاهی رشد می دهند که نتیجه آن باعث ایجاد پودر یکنواخت, ریزتر و در نمونه های رنگی با دقت رنگ بیشتر شده است.

تونر را می توان با آب سرد از روی پوست یا لباس پاک کرد. آب گرم یا ولرم باعث شل شدن تونر شده و آن را در الیاف لباس یا ترک های پوست نفوذ می دهد. البته تونر جذب شده به پوست را می توان با استفاده از مواد شوینده قوی پاک کرد اما تونر جذب شده به الیاف لباس دیگر پاک شدنی نیست.

ذرات پودر با خاصیت الکترواستاتیک طراحی شده و می توانند هنگام برخورد با ذرات, اشیاء و یا لوله های انتقال جارو یا فاضلاب این خاصیت خود را تقویت کنند. به همین خاطر با وجود غیر منسجم بودن این پودر, جارو برقی های خانگی قدرت مکش آنها را درون خود نداشته و در صورت مکش احتمال تخلیه شارژ الکتریکی یکجا و ایجاد جرقه در داخل مخزن دستگاه بسیار زیاد است که در نهایت می تواند باعث آسیب به جارو برقی یا آتش سوزی شود. به علاوه بعضی از انواع پودرها به خاطر دانه بندی بسیار ریز خود می توانند از کیسه و فیلتر جاروبرقی هم عبور کرده و بعد از عبور از موتور دوباره به فضای اتاق باز گردند.

برای حل این مشکلات می توان از نوع خاصی از جاروبرقی با لوله رسانا برای تخلیه امن انرژی الکتریکی ساکن در پودر و فیلتر موسوم به هپا استفاده کرد.

پودر مانند گرد و غبار می تواند در هوا معلق شود, هر چند که گرد و غبار در مقایسه با مضرات زیست محیطی تونر تقریبا بی اثر بوده و در صورت نفوذ به سیستم تنفسی تحرکاتی مانند آسم یا برانشیت را با خود به همراه خواهد داشت.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی ماده شیمیایی به نام پیرول در صنایع شیمیایی ساخته شد که بحث های بسیاری در محافل زیست محیطی و پزشکی نسبت به اثرات سوء آن بر روی سلامتی به وجود آمد. در فرآیند ساخت این ماده یک آلاینده از کربن سیاه به دست می آمد که در ادامه در ساخت پودر سیاه از آن استفاده می شد.

گذر زمان نشان داده که تکنسین های زمینه پرینتر و کپی نیز که دائما با این پودر ها در ارتباط هستند با مشکلات تنفسی و ریوی روبرو خواهند شد.

امروزه تولید کنندگان زیادی این پود را به صورت عمده و در مقادیر زیاد تولید می کنند و به صورت بسته بندی به فروش می رسانند. این تونر بوسیله شرکت های به نام یا ناشناخته برای مصرف در کارتریج های نو یا برای شارژ کارتریج و در نهایت رسیدن به دست مشتری استفاده می کنند.

منبع: wikipedia

13 برای “آیا پودر پرینتر های لیزری سرطان زاست؟”

  1. تونر محتوی ترکیبات مختلفی است که بیشترین درصد آن را دوده صنعتی یا کربن بلاک تشکیل میدهد.
    دوده صنعتی به علت برخورداری از هیدروکربنهای چندحلقه ای آروماتیک سرطانزا مثل بنزوآلفا پیرن، دی بنزو آنتراسن، کرایزن و… میتواند عامل ایجاد سرطانهای شغلی مختلف در کارگران باشد بطوریکه دفتر محافظت از محیط زیست(EPA) و دفتر بین المللی مطالعه بر روی سرطان دوده را در دسته سرطانزا قرار داده اند.

  2. باسلام خدمت عزیزان.دوستان من در خدمات حمل و نقل موتوری یا همان پیک موتوری مشغول به کار هستم چون خودم همیشه تو دفتر پیک هستم و سرکارم هم با پرینتر لیزری هستش همش سرفه میکنم و دوا و درمان هم اثری روی این بیماریم نداره و منم بعد از چند سال متوجه شدم که این بخار حاصل از پرینت این بلا رو سرم آورده و راه حلی هم فعلا براش پیدا نکردم و با دور کردن پرینتر از میزکارم شاید بتونم یکم حالمو بهتر کنم.با تشکر از شما

  3. بیشترین تاثیر سرطان زا بودنش زمانیه که پرینت زده میشه و این تونر ها توی فیوزینگ پرینتر داغ میشن گازی متصاعد میشه که استنشاغش خطرناکه اگه تو محل کارتون زیاد پرینت میگیرید پنجره هدرو باز بگذارید و سعی کنید مصرف شیر را بالا ببرید والسلام
    شارژ در محل در شهر تبریز ۰۹۳۹۱۳۶۴۱۰۵

  4. سلام وقت بخیر
    دوستان عزیز، ترکیبات داخل جوهرهای دستگاه چاپ بلا استثنا سمی و سرطان زا هستنند .
    بنده به همراه تعدادی از دوستانم با عنایت به فضل الهی موفق به تولید جوهر سیاه برای تونل های دستگهای چاپ شده ام که ساختارش ارگانیک و غیر سمی و بسیار دوستدار محیط زیست است .
    به نظرتان ایا می توان در ایران به پیشرفت و تولید انبوه این محصول امیدوار بود ؟

    1. سلام باید با توضیع کنندگان این اجناس در تهران صحبت کنید در خیابان ایرانشهر
      مسلما با وجود مشتریان زیادی که این اشخاص و شرکت ها در سطح کشور دارند اوناه میتونن در مورد موفقیت یا عدم موفقیت محصول شما نظر بدن
      درضمن کیفیت و کارایی محصول هم مهمه
      در صورتی که در کار جواب نده یا مثل تونر پودر های جاری یونیورسال و عمومی نباشه شکست میخوره
      باید در نظر بگیرید که محصولات جاری در بازار جوابشونو پس دادن و قبل از عرضه از طرف تولیدکنندگان چینی بارها تست شدن

  5. با درود
    نگارنده گرامی پس از نوشتن این همه متن به پرسش در تیتر پاسخ ندید و خواننده را بدون پاسخ گذاشتید!
    مقالاتی که من در اینترنت خوندم پرینترهای لیزری خطرناک و سرطان زا هستند ولی پرینترهای جوهرافشان (Inkjet) بی خطر هستند

دیدگاهتان را بنویسید